Elever som tagit studenten

Victor

Vad heter du och vad gör du nu?

Victor Norberg, (student 2011), pluggar till civilingenjör inom energi, miljö och management på Linköpings Universitet.

Vad har du gjort sen du slutade på Donnergymnasiet?

Jag var i Norge ett år och jobbade som hundspannsförare och sen började jag plugga i Linköping.

Hur upplevde du dina tre år på Donnergymnasiet?

Mycket bra, gemytligt och hemtrevligt. Väldigt ambitiöst, inte bara eleverna utan även lärarna. De var väldigt pedagogiska, det känns som en modern skola.

Vad upplevde du du fick med dig från Donnergymnasiet som varit positivt för din fortsatta karriär/liv?

Mycket grupparbete, att kunna jobba tillsammans med andra. Stresstålighet. Mycket eget arbete, man lärde sig att ta eget initiativ och vara drivande. Jag fick god kunskap i matematik och de naturvetenskapliga ämnena inför universitet. Jag är väldigt nöjd att jag valde Donner, det var en bra inkörsport inför vidare studier.

Vad är Donnergymnasiets styrka enligt dig?

Atmosfären på skolan och lärarna. 

Emilie

Vad heter du och vad gör du nu?

Emilie El Tarzi, (student 2003), International Marketing Program Developer på SNA Europe. Det innebär bland annat att jag arbetar med internationella produktlanseringar, kampanjer, marknadsundersökningar, konkurrentanalyser, och representerar marknadsföringssidan i diverse utvecklingsprojekt.

Vad har du gjort sen du slutade på Donnergymnasiet?

Då jag slutade på Donner arbetade jag vidare på mitt sommarjobb i en mataffär för att tjäna ihop pengar till mitt stora äventyr – ett år i Australien. Jag ville prova att bo och leva i Australien ”på riktigt” och för att inte bli turist åkte jag till Australien för att plugga. Det blev inredningsdesign i Melbourne. Då jag fortfarande gick på Donner drömde jag om att bli arkitekt, men mina inredningsstudier fick mig att inse att arkitektyrket kanske inte var vad jag hoppades. När jag kom tillbaka till Sverige var jag alltså tillbaka på ruta ett. Jag visste att jag ville läsa på högskola eller universitet men inte riktigt vad. Då jag alltid haft ett stort intresse för samhällsfrågor funderade jag allt mer på ekonomi, då näringslivet och de kommersiella krafterna har så stor inverkan på hur vårt samhälle ser ut. Jag bestämde mig för att testa ekonomstudier och jag började på Civilekonomprogrammet på Handelshögskolan i Göteborg. Nu är jag utexaminerad Civilekonom med en Ekonomie magisterexamen och arbetar på SNA Europe.

Hur upplevde du dina tre år på Donnergymnasiet?

Donnertiden var fantastiskt rolig och det är en fantastisk förmån att få gå på gymnasiet och dagligen träffa sina vänner.

Vad upplevde du du fick med dig från Donnergymnasiet som varit positivt för din fortsatta karriär/liv?

På Donnergymnasiet fick jag framför allt lära mig att hela tiden utöka mitt ”bekvämlighetsutrymme”. Jag tror att alla människor har inre gränser för vad de anser sig kunna och vad de känner sig bekväma med. Genom att hela tiden utmana de gränserna växer det egna ”bekvämlighetsytrymmet” och man vågar allt mer och får allt starkare självkänsla. Donners lärare utmanade oss ständigt med nya och allt svårare uppgifter. Varje gång jag gjorde eller klarade något jag tilll en början inte trodde att jag skulle klara, så blev jag lite starkare. Min syn på nya eller svåra uppgifter och utmaningar har i stor utsträckning påverkats av min Donnertid. Idag utgår jag alltid ifrån att jag klarar (nästan) allt.

Vad är Donnergymnasiets styrka enligt dig?

Donnergymnasiets styrka är framförallt dess engagerade lärare som alltid ger det lilla extra för att skapa stimulerande dialog och ett utbyte mellan lärare och elever. Det engagemang och den glädje som Donners lärare har inför sitt uppdrag smittar av sig och bidrar i stor utsträckning till den härliga stämning som finns på skolan. Att skolan är relativt liten är också en styrka då man har möjlighet att känna igen de flesta elever och lärare. Jag uppskattade att mina Donnerlärare visste vem jag var, inte bara vad jag heter, utan till exempel hur jag är som person. 

Anna

Vad heter du och vad gör du nu?

Anna Polyakova, (student 2007), studerar till masterexamen i kemisk biologi vid University of Leeds i England.

Vad har du gjort sen du slutade på Donnergymnasiet?

Kandidatprogrammet i kemi vid Göteborgs Universitet direkt efter gymnasiet. Just nu läser jag ett masterprogram i kemisk biologi vid University of Leeds och ska börja doktorera där till hösten.

Hur upplevde du dina tre år på Donnergymnasiet?

Väldigt rolig och dynamisk tid med många saker på gång.

Vad upplevde du du fick med dig från Donnergymnasiet som varit positivt för din fortsatta karriär/liv?

Förutom bra förberedelse inför högskolan så fick jag med mig en välutvecklad grupparbetesförmåga.

Vad är Donnergymnasiets styrka enligt dig?

Den personliga kontakten med lärarna, mellan klasserna och även årskurserna - även känt som Donnerandan.

Övrigt som du tycker är viktigt att berätta?

Bli inte avskräckt av avståndet, du träffar alltid en Donnerelev att prata med på bussen!

 

 

Oskar

Vad heter du och vad gör du nu?

Oskar Stenmark, (student 2009) Jag spelar trumpet och studerar konstnärligt kandidatprogram, musiker med inriktning improvisation på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Utbildningens mål är att stötta och ge alla de förutsättningar som krävs för att eleven ska utveckla en stark identitet inom kultursfären. 

Fokuset ligger på skapande – både kollektivt och individuellt, och det släktskapet mellan improvisation och komposition. Kort sagt, på HSM förbereds man inför en karriär inom kultur, i många fall som frilansande musiker och egen företagare.

Vad har du gjort sen du slutade på Donnergymnasiet?

Jag har alltid veta att jag vill spela och jobba med något inom musik, bara inte exakt vad. Direkt efter studenten började jag på HSM, och det ångrar jag inte. Det finns ingen direkt gräns för vad man kan åstadkomma på HSM, så jag kombinerade mina två första år med turnéer, studieresor och en utbytestermin i Havanna, Kuba. Att börja på universitetet direkt kan för många kännas främmande och hastigt – men med den flexibilitet man har så var det inga problem för mig. Jag har på somrarna spelat mycket och sommarjobbat på Liseberg.

Hur upplevde du dina tre år på Donnergymnasiet?

Det var tre år där jag verkligen fick starka fundament – sociala kontakter, värderingar och inte minst musikalitet. En bra plattform att stå på när man sedan slussas ut i vida världen.

Vad upplevde du du fick med dig från Donnergymnasiet som varit positivt för din fortsatta karriär/liv?

Jag fick med mig en hög musikalisk nivå, en nyfikenhet att ständigt utforska och en uppmuntran att söka vidare och tro på det man gör.

Vad är Donnergymnasiets styrka enligt dig?

Förmågan att se och lyssna. Som enskild individ kan det ibland vara svårt när man börjar på en ny skola med vetskapen om att tre år senare ska man stå på egna ben. Lärarna på Donnergymnasiet lyssnade och såg en, bjöd in till en dialog där elevens behov uppmärksammades – det gav mig en god självkänsla och en vilja att fortsätta med min musik.

Övrigt som du tycker är viktigt att berätta?

Glöm inte bort att du alltid har tid på dig, oavsett vad någon annan säger. Ta saker i lugn takt och bitarna kommer så småningom falla på plats av sig själva.